עקרונות המפתח של עיצוב בית מודרני

עיצוב בית מודרני הוא מונח שרבים נוהגים להשתמש בו בכדי לתאר את סגנון העיצוב המועדף עליהם, אך לא ברור האם רבים גם מבינים מה הוא אומר. בניגוד לתפיסה הרווחת, העיצוב המודרני הוא סגנון עיצוב שהחל להתפתח כבר בתחילת המאה שעברה והגיע לשיאו בתוך מספר עשורים, עמוק באמצעה של אותה מאה. והיום, אנו כבר במאה ה-21, עודנו נשענים על סגנון העיצוב המודרני בבניית הבתים היפים, המעוצבים והמרהיבים ביותר של העת החדשה. מה זה אומר על העיצוב המודרני, מה הקשר שלו לעיצוב העכשווי ומהם העקרונות המרכזיים המאפיינים אותו? על כך בשורות הבאות. 

מהם המאפיינים המרכזיים של סגנון העיצוב המודרני?

סגנון העיצוב המודרני פרץ אל המרחב כבר במהלך שנות ה-20 של המאה ה-20 והגיע אל שיאו כעבור 30 שנה, במהלך שנות ה-50. סגנון עיצוב זה הביא אל עולם העיצוב שורה של עקרונות ובהם פשטות בצורה ובשימושיות, קווים ישרים ותצורות מרובעות, גימור קירות נקי ופשוט, חללים נקיים, פתוחים ומוארים ודקורציות פשוטות ללא פרטים קטנים. מתוך כלל העקרונות הללו, התגבשו שני מאפיינים מרכזיים של סגנון העיצוב המודרני שהפכו לעקרונות המפתח של סגנון עיצוב זה גם בעת החדשה. עקרון המפתח הראשון הוא עיצוב בקווים ישרים והכוונה היא לקווים כמה שיותר ישרים וכמה שיותר פשוטים. העיקרון השני הוא חיבור וזרימה בין פנים וחוץ, הרבה אור והרבה שקיפות.

את שני העקרונות הללו אפשר כמובן לקחת לשורה ארוכה של כיוונים, לשלב אותם עם עקרונות אחרים מסגנונות עיצוב שונים ולהביא אותם לידי ביטוי באמצעות מגוון חומרי גלם, מרקמים, צבעים, פרופורציות ומיתארים, הן בקווי המתאר המרכזיים של הבית והן באמצעות פריטי הריהוט והעיצוב שממלאים אותו מבפנים ומקיפים אותו מבחוץ.

עיצוב בית מודרני על פי הגישה העכשווית

כאמור, סגנון העיצוב המודרני הוא לאו דווקא סגנון העיצוב העכשווי, שעל בסיסו מעצבים כיום אנשים את בתיהם, אבל הוא בהחלט מהווה את מרכיב המפתח בתהליכי עיצוב בית מודרני ועכשווי. באופן עקרוני ולאו דווקא ממצה, בתהליכים אלה אפשר לזהות את עקרונות העיצוב המרכזיים הבאים:

עיצוב חוץ

חזית א-סימטרית ובלתי סדירה
הבלטה של צורות גאומטריות
חלונות גדולים וחלונות עיליים
שילובים של חומרי גלם בחזית (עץ ואבן למשל)

עיצוב פנים

1-2 קומות
חלל פתוח ורחב ידיים
כמה שיותר תאורה טבעית
שימוש בחומרי גלם טבעיים או ממוחזרים
מתאר גמיש בהתאמה לצרכי המשפחה

תמיכה בגישה המודרנית דרך דלתות פנים מעוצבות

בעיצוב בית על פי סגנון עיצוב מודרני עכשווי, ישנה חשיבות רבה בכך שכל מרכיב בעיצוב החוץ והפנים של הבית, יתמוך בעקרונות המרכזיים של סגנון העיצוב המרכזי ובמקרה זה כאמור: קווים ישרים, מרחב, פשטות וחיבור פנים וחוץ. דברים אלה נכונים כאשר אנו בוחרים את שולחן פינת האוכל או גופי התאורה בסלון והם נכונים גם כאשר אנו בוחרים את השטיחים לבית ואת חלונות ודלתות הבית. דלתות פנים מעוצבות מספקות לנו דוגמא קלאסית לאופן בו מרכיבי המפתח בעיצוב הבית "מתיישרים" עם עקרונות העיצוב הכוללים במטרה לתמוך בו.

בדרך כלל נמתחות על קיר שלם לרוחב ולגובה, מבוססות על מקסימום שטח פנים עשוי זכוכית שקופה ונקייה, מעט פרופילים המשמשים בעיקר לתמיכה מבנית וליצירת עיצובים מודרניים בקווים ישרים. המטרה היא כמובן למקסם את הזרימה בין פנים וחוץ ולאפשר חדירה מקסימלית של תאורה טבעית אל תוך החלל הפנימי של הבית.

בדרך כלל רחבות יותר משמעותית מדלת פנים טיפוסית, בעלות גימור נקי ומינימליסטי, בעלות גוון אחד במרקם חלק או עדין מאוד. הסגנון העכשווי עשוי לשלב עיטורי כרום או תגליפים שבסך הכל לא מגיעים מעולם העיצוב המודרני, אך בהחלט במקרים רבים מוסיפים ערך לבית העכשווי. דלתות אלה תהיינה עשויות מחומרי גלם איכותיים בלבד, תהיינה בדרך כלל כבדות יותר ובעלות נוכחות, גם כשהן סגורות ולבטח במצב פתוח. (ראו גם כיצד להתאים הדלת לעיצוב הבית).

לסיכום

עיצוב בית על פי סגנון העיצוב המודרני ובהתאם לגישה העכשווית היא משימה שדורשת תכנון מקדים ומעמיק הנוגע לכל היבט במבנה עצמו, ולא פחות מכך בפריטים שיעניקו לו את אופיו מבפנים, מבחוץ ובטווח הקירות. לפני שיוצאים למשימת עיצוב שכזאת, חשוב תחילה לוודא שמתחברים לעקרונות המפתח של סגנון העיצוב, שכן תהליכי התכנון, הבנייה והעיצוב יהיו חייבים לעלות בקנה אחד עם אותם עקרונות, החל מתצורת החזית והגג של המבנה ועד גוף התאורה שירד מהתקרה באזור פינת האוכל.