סוגים שונים של ידיות לדלתות

ידיות לדלתות

אומרים שלכל סיר יש מכסה שמתאים לו, שהרי המכסה הוא חלק אינטגראלי מהסיר שבלעדיו אין הסיר משיג את ייעודו וכך גם לכל דלת יש ידית שמתאימה לה, ובלי הידית אין לדלת שום שימוש.

ביחד עם הדלת, הידית היא הדבר הראשון שאורח הנכנס לבית רואה, ולכן התפקיד המשני שלה הוא ליצור רושם ראשוני : לדוגמה, ידיות לדלתות ממתכת פשוטה ולא מעוצבת משדרות שבעל הבית השקיע את המינימום הנדרש בדלת ולעיתים קרובות גם הדלת עצמה תהיה פשוטה, כך שברור שבעל הבית לא ראה את העיצוב של ביתו בראש סדר מעייניו. לעומת זאת, ידית מעוצבת ומרשימה מראה בברור שלבעל הבית אכפת מהעיצוב של הבית שלו ולכן אין זה יהיה מפתיע להיכנס לבית שהוא גם מרשים ומיוחד מבחינה פנימית.

לכן, למרות שאפשר לבחור ידיות לדלתות שהן מאוד פשוטות, אנשים רבים מעדיפים ידיות מעוצבות שמתאימות לדלת ונותנות לה אופי ייחודי משלה. למשל, אפשר לבחור בידית עשויה מעץ, ידית עשויה ממתכת, ידית עשויה מנירוסטה, ידית עם כפתור דמוי שנהב, ידית עם כפתור דמוי קריסטל וכך הלאה.

ידית קבועה או ידית הפעלה?

בעוד ידית הפעלה היא הידית הרגילה שאנחנו מכירים והתפקיד שלה הוא לפתוח ולסגור את הלשונית של הדלת על מנת לתת לנו את האפשרות לפתוח ולסגור אותה, ידית קבועה היא ידית שאין לה קשר למנגנון הפתיחה והסגירה של הדלת, ולכן היא בדרך כלל מותקנת על דלתות שאפשר לפתוח מבחוץ רק עם מפתח. (אלו הן אמנם דלתות שנחשבות לרוב לבטוחות יותר בגלל המנעולים המסיביים שמותקנים בתוכן, אך הן יכולות להוות בעיה עבור משפחות עם ילדים קטנים).

לכל משפחה של ידיות לדלתות יש מספר עיצובים וחלוקה לתת קטגוריות. לדוגמה :

ידיות פנים - ידיות פנים הן בדרך כלל מעט פשוטות יותר, למרות שגם כאן ניתן למצוא ידיות שונות כמו למשל ידיות בצורת קשת או ידיות ישרות, עם שקעים ובלי שקעים, בצבעים שונים (זהב, כסף) וכך הלאה. מחירן של ידיות המיועדות לדלתות פנים הוא בדרך כלל זול יותר מאשר ידיות לדלתות חוץ ומחירן לא עובר לרוב את ה – 100 ₪.

ידיות כניסה מעוצבות : אלו מגיעות במבחר גדול מאוד של צבעים וחומרים כמו למשל פליז או נירוסטה. מחירן של ידיות מעוצבות ומפוארות במיוחד יכול להגיע גם לכמה מאות שקלים. כאן יש בדרך כלל את השיקול של יופי מול עמידות. לדוגמה, אי אפשר לצפות מידית מעץ שתהיה עמידה כמו ידית מנירוסטה, למרות שאין עוררין על כך שידית מעץ היא בדרך כלל יפה ומעוטרת יותר. (לכן ידיות מנירוסטה משמשות לעיתים גם משרדים ומבני ציבור היכן שהעיצוב הוא מעט פחות משמעותי).

ידיות בהלה

ידיות לדלתות בהלה הן סוג מיוחד של ידיות המיועדות לדלתות ביטחון ודלתות חירום כנגד שריפות או אירועים אחרים שבהם יש צורך לעזוב בבהילות את המקום. התפקיד שלהן הוא לאפשר לפתוח את הדלת מבפנים במצבי חירום וגם אם הדלת נעולה מבחוץ. (כיום על פי חוק יש להתקין דלתות חירום בכל מבנה ציבורי או בניין).

 למרות שאלו ידיות שבהן הפונקציונאליות ללא ספק חשובה יותר מן העיצוב, גם כאן אפשר למצוא ידיות מעוצבות שבהן החלק הנדחף של הידית מגיע בצבעים שונים או בצורות שונות. בכל מקרה, ידיות אלו מעט שונות מידיות רגילות מכיוון שהדחיפה שלהן נעשית על ידי שתי הידיים ולכן הן מותקנות לרוחב ותופסות את כל שטח הדלת.