מה ההבדל בין משקוף עץ למשקוף פולימרי בדלתות פנים?

המשקוף מקנה לדלת תמיכה, עמידות, פרקטיות ואת המראה העיצובי הרצוי לחלל פנים הבית. האם העץ עמיד בפני מים ואילו סוגי משקופים קיימים? כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים משקוף לדלתות הפנים

שני השיקולים העיקריים בבחירת דלתות פנים ומשקופים לבית הם יכולת הבידוד והמראה הוויזואלי, אלא שלרוב, הדלתות הן אלו שזוכות בתשומת הלב, למרות שלמשקוף יש תפקיד חשוב בתוצר הסופי והוא ישפיע גם על  עמידות, אריכות ימים, נוחות, שידרוג המראה עיצובי ועוד.  אז מה צריך לדעת לפני שבוחרים משקוף לדלת פנים? 

מהי מטרתו של המשקוף?

המשקוף הוא המסגרת לדלת, מה שלמעשה מקנה לה את התמיכה, עוטף אותה ולא פחות חשוב- משפיע על הטון העיצובי והמראה הסופי. כדי להמחיש את תפקידו של המשקוף, ניקח לדוגמא, בחירת משקפי ראייה, המצריכה שני שלבים - התאמת הזגוגיות למטרת ראייה והתאמת המסגרת למטרת תמיכה ועיצוב. כמובן שבדלתות פנים מדובר על השפעה משמעותית יותר של המסגרת על המוצר הסופי, שכן המשקוף מהווה מרכיב חשוב בהיבטים רבים יותר, כגון עיצוב, פרקטיות, נוחות, בידוד, תחזוקה ועוד. לכן, מומלץ להשקיע עוד מעט מחשבה ולהתעכב על בחירת המשקוף המתאים ביותר לביתכם. המרכיבים שישפיעו על עמידותו של המשקוף לאורך זמן וגם על המראה הכללי של עיצוב פנים הבית, הם בעיקרם החומר ממנו עשוי המשקוף, הצורה הצבע והתועלות השימושיות. 

משקוף עץ או משקוף פולימרי?

ההשוואה בין המשקוף מעץ למשקוף פולימרי מתחילה בהשוואה בין שני חומרי גלם - עץ ופלסטיק. בהיבט זה אפשר להתייחס אליהם כמו למוצרים רבים אחרים לבית, כגון שולחנות, מיטות, ארונות ועוד. קחו לדוגמא את שולחנות הפלסטיק לעומת שולחנות העשויים מעץ. משקוף עץ רב שכבתי הינו כבד יותר מאשר משקוף פולימרי, המבוסס על חומר הפלסטיק. החומר הפולימרי לעומת זאת לרוב יהיה נוח וקל יותר לתפעול וייצור. 

האם משקוף עץ עלול להתנפח כתוצאה מרטיבות?

משקוף עץ עלול לסבול מנזקי מים יותר מאשר הפלסטיק, יחד עם זאת, בעידן שבו טכנולוגיות הייצור והחומרים נותנות מענה לשימושים פרקטיים ומוצרי עץ גולמיים, קיימת גם רגישות לרטיבות. בשנים האחרונות הושקעו משאבים רבים בפיתוח פתרונות עץ לדלת פנים והם עשויים מחומרים ושכבות שמגנים עליה גם מפני רטיבות.

יש לציין שבין האפשרויות הקיימות כיום בבחירת דלת הפנים - ניתן גם לשלב בין יתרונות העץ הדלת ליתרונות הפולימר במשקוף ולהתקין על תחתית דלת העץ הלבשת פולימר WPC, שעברה טיפול מיוחד למניעת רטיבות, עובש ומזיקים.

אילו סוגי גמורים למשקופים קיימים?

המראה הוויזואלי של משקוף לדלת פנים הוא שיקול מרכזי בבחירתו, והוא מורכב בעיקרו מהצורה ומהעיצוב. אלו הן הצורות הנפוצות ביותר למשקוף לדלת פנים:

משקוף ישר- מקנה קווים ישרים, נקיים ובעל מראה שטוח, המשתלב עם מעטפת הקיר. המשקוף הישר מתאים מאוד לעיצוב הפנים המודרני, שמעדיף את המרחב והפונקציונאליות על פני העמסת יתר על העין והחלל.

משקוף עגול- מתאים מאוד לעיצוב פנים אוטנטי וביתי, כגון סגנון העיצוב הכפרי.  הפינות המעוגלות משוות חמימות ומבליטות את נוכחות הדלת. גמורים מעוגלים הם נעימים לעין ויוצרים תחושת שלמות.  

משקוף מדורג- המשקוף המדורג משמש בעיקר להלבשות על פני קירות או טיוח א-סימטריים ופותר את בעיית הגמורים, שעולה לא אחת בעקבות התוצר ומבנה הקיר הקיימים בשטח. למשקוף המדורג יש נוכחות רבה יותר, הוא מאפשר משחק צורני ולכן, גם מהווה כלי עיצובי יצירתי ומשלים למראה הכולל של החלל הפנימי.

בנוסף, קיים גם משקוף אפס, שהוא יקר יותר אך משתלב עם מעטפת הקיר ומתאים למקרה שבו רוצים להצניע את המשקוף בתוך המעטפת. 

עמידות לאורך השנים

חשוב לבחור בחומר עם עמידות גבוהה לאורך זמן שאינו מתפורר ולא נפגע במראה ובנוכחות היוקרתית והטבעית שלו. הפולימר התעשייתי נכנס לשימוש בעיקר בשל עלויות ייצור נמוכות. בעוד שהעץ היה ונשאר מוצר איכותי ויוקרתי, הפולימר מציע פתרון נגיש ועמיד לאורך זמן.