דלת הפנים כחלק מעיצוב הבית

כשמביטים בחלל הפנימי של הבית, העין סורקת את האובייקטים השונים המרכיבים את עיצובו במהירות וזאת לפי סדר עדיפויות מסוים. מהגדול לקטן, מהבולט למשתלב ומזה שמופיע בזווית ישרה מול הפנים לעבר שאר האלמנטים הממוקמים בתקרה והרצפה. כך שלאחר מספר שברירי שניות נקבעת תמונה מסוימת היוצרת התרשמות. דלתות הפנים ממוקמות מולנו בכל מקום שאנו פונים בבית ואלה נדרשות להשתלב היטב עם קירות, חלונות ובהמשך מנורות ורצפה.

שומרים על קו עיצובי ברור

בחירה בדלתות עץ מעוצבות מעניקה חיבור טוב בין חמימות ביתית ותחושת יוקרה מאופקת ומעודנת. אך דלת כשלעצמה צריכה להשתלב בקונטקסט הכללי ואף להוביל אותו. לכן, בחירה בדלת פנים מושקעת דורשת אחריות ומקרינה על שאר הבחירות.

בחירת גוון מתאים – הנוכחות החזקה של הדלתות דורשת תמיכה של גוון "מכיל" מצד הקירות, כך שאפשר לומר שככל שנבחר גוון בהיר יותר כך חיינו יהיו קלים בבחירות הבאות שנעשה. למרות המראה העשיר והמקסים של מרקם העץ, אין חובה לשמר אותו ושכבת צבע לא תפגום בנוכחותו. במצב זה, טווח אפשרויות העיצוב גדל משמעותית ומאפשר משחק עם שאר האובייקטים בסביבה. 

ידיות וצירים – לידיות וצירים יש משמעות רבה לנוכחות שמקרינה הדלת. ידיות פליז ונחושת שונות מהותית מידיות אלומיניום. נכון הדבר גם לגבי ידיות עץ וכמובן פלסטיק. משמעות נוספת יש לגודל הידית ונפחה הכללי. ככל שחשוב לנו להדגיש יותר את הידית כך נדאג שתהיה גדולה יותר ובעלת גוון השונה משאר הדלת. נכון הדבר גם לגבי הצירים כשהנטייה בדרך כלל להסתיר אותם כליל. 

תוספות עיצוביות – עץ משולב עם זכוכית או ברזל הופכים את הדלת למשהו יותר מתוחכם ועכשווי. דלת המשולבת באלמנטים אלה בולטת יותר ממקבילתה ה"נקייה" ומשאירה רושם חזק. עם זאת, לא מדובר תמיד ביתרון ויש בהחלט עוצמה רבה בפשטות שרבים יעדיפו. קחו בחשבון שאם הדלת שלכם בולטת זה אומר ששאר האלמנטים העיצוביים בסביבה יבלטו פחות. 

מידות הדלת – ברור לגמרי שדלת גדולה יותר גם בולטת יותר. דלת פנים מעוצבת מעץ מכניסה תחושת מכובדות. מי שמעוניין באווירה "קלילה" יותר יכול לעשות שימוש בדלת דו כנפית. זאת מאפשרת פתיחה קלה יחסית ועם זאת יכולה לבלבל אורחים. אופציה נוספת במצב זה, זאת דלת הזזה ורצוי שזאת תבלע לתוך מפתח פנימי.

תאורה מתאימה

דלת פנים הולכות עם תאורה תואמת. אם הלכתם על דלתות המדגישות את גווני העץ תידרשו להשלים את המראה עם תאורה חמימה ומפרגנת. זאת אומרת מנורות "תאורת יום חמה" ברוחב גל של 2700 קלווין הצהבהב או "לבן קר" באורך גל של 4000 קלווין בעלת הגוון הניטרלי חלבי. התאורה יכולה להיות מוסתרת או לחלופין ממוקמת באהילים התואמים את המראה הטבעי של העץ. במקרה והחלטתם ללכת על דלתות עץ צבועות, מנעד האפשרויות שלכם בבחירת אהילים רחב משמעותית.

דיאלוג בין דלת פנים לחלון

חיבור מוצלח בין חלונות ודלתות הכרחי ליצירת תחושת הרמוניה בחלל הבית. ביחד עם דלתות עץ בגוונים טבעיים הולכים בדרך ככל גם משקופי עץ בחלונות אך לא חובה. נכון הדבר במיוחד כאשר מדובר על דלתות פנים מעץ המשולבות במתכת ו/או זכוכית. במצב זה נפתחות בפניכם אפשרויות מגוונות בבחירת החלון וביכולתכם ללכת על כיוון יותר מתכתי כמו בחלונות בלגיים. ברזל, פליז ונחושת משיגים תחושה מיושנת ונעימה ואילו האלומיניום מעניק תחכום וקרירות מסוימת.

העיצוב של דלת פנים נגזר מהצבע, מהחומר שממנו עשויה הדלת, מהאלמנטים המשולבים בדלת כגון מתכת וזכוכית ואף מהפרזול של הידית. יש לציין כי תחת שיקולי תקציב, רבים בוחרים להשקיע את התקציב הקיים רק בהחלפת דלתות פנים מעוצבות, כי האפקט של צעד זה דרמטי ומשדרג את כל מראה הדירה.

שילוב צבעים, תמונות ואביזרים

שילוב צבעים הוא אחד היסודות המעניקים לדירה את אופייה. גם בתחום זה אנו עדים למגמות ושינויים. בעבר, לדוגמה, היה נהוג לגוון את צבעי הדירה ולצבוע את הקירות בצבעים שונים. כיום המגמה היא שבירת הצבע האחיד בעזרת פריט אחד או שניים, אף פריטי טקסטיל הממוקמים במרחב.

תכנון ומיקום תמונות ואביזרים שונים כפסלים ועציצים, מקשרים בין האלמנטים השונים בבית וממשיכים את הקו הסגנוני. כמובן שבחירת אלמנטים אלה היא בהתאם לסגנון ולטעם של בעלי הבית, ויש להשקיע מחשבה כיצד ישתלבו בקו המתוכנן.

מטבח מעוצב

כמעט רוב רוכשי הדירות בוחרים לעצב מחדר את המטבח, על פני מטבח פשוט וסטנדרטי שמציע הקבלן. המטבח הוא חלק מרכזי בדירה ובניגוד לחדרי המגורים, נכנסים אליו אורחים ואנשים זרים ולכן משקיעים מחשבה רבה בתכנונו ובעיצובו. המטרה היא יצירת קו סגנוני המתאים לסגנון הבית כולו, במקביל ליצירת חלל פרקטי שנוח לבשל ולהגיש בו ארוחות.

שיפוץ מטבח הוא נתח נכבד מעיצוב הבית כולו, שכן הוא כולל חיפוי, שיש, ריהוט ומוצרי אלקטרוניקה.

ריצוף הדירה

ריצוף הדירה הוא החלק המרכזי בעיצוב הדירה ויש לדעת כי הריצוף וגם העבודה הכרוכה בהחלפתו הם יקרים. עם זאת, מומלץ להחליף צנרת בהזדמנות זו, כדי למנוע בעיות בעתיד. כמובן שהבחירה בריצוף תלויה בסגנון הבית, אך כדאי לבחור ריצוף שיקל על ניקוי הרצפה ובהיר ויתחשב באורח החיים של הדיירים, למשל אם יש בדירה ילדים קטנים.

לסיכום, עיצוב הבית כולל היבטים רבים הקשורים לחלל הדירה, צרכי הדיירים שיגורו בה, סגנון חייהם, הטעם שלהם והחפצים שהם אוהבים.