איך מתאימים דלתות עץ מעוצבות לחדרי הבית?

עברתם לדירה או בית חדשים או החלטתם לרענן את עיצוב ביתכם הנוכחי, אתם שמחים ומרוצים ומוכנים להמשיך הלאה במלוא המרץ לעבודת העיצוב המהנה. בדקתם הכל, חקרתם את הטרנדים הלוהטים בעיצוב השנה, אך אולי שכחתם מרכיב עיקרי וחשוב בעיצוב כל חדר – הדלת, שחייבת להתאים לעיצוב הכולל. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם להשיג את המראה המושלם לכל חדר.  

לא לאחידות המשעממת

ראיתם דירה ישראלית אחת, ראיתם את כולן – אותם החלונות, התריסים, האריחים וכמובן – הדלתות. בתחום הדלתות הדבר בולט במיוחד, מכיוון שישראלים רבים אינם מתייחסים כלל לדלתות החדרים כאל אלמנט עיצובי, ולכן בוחרים דלתות סטנדרטיות ומשעממות שכולן נראות אותו דבר. הם מוכנים להשקיע כל כך הרבה באדריכל או מעצב פנים, בריהוט, ואפילו באריחי הרצפה והחלונות, אך לא בדבר הראשון שרואים כאשר נכנסים לחדר – הדלת. מי שעיצוב ייחודי שיבלוט ויבטא את אישיותם האינדיווידואלית של בני הבית חשוב לו, לא יחזור על הטעות הזאת, אלא ישקיע גם בעיצוב דלתות הבית והתאמתן לעיצוב הכללי של כל חדר ולצרכי דיירי הבית.  

מה צריך לדעת לפני שבוחרים דלתות פנים מעוצבות מעץ

ראשית, עליכם לדעת מהן המידות המדוייקות של הפתח המיועד לדלת. אם מדובר על פתח סטנדרטי לא יידרשו בדיקות נוספות, אך לעיתים יש צורך בהרחבת הפתח או בהזמנה מיוחדת של דלת עם מידות שונות מהסטנדרט. אל תיבהלו, רוב החברות מציעות היום דלתות בהתאמה אישית ללא עלות נוספת וללא זמן המתנה ארוך במיוחד. בהמשך, בדקו גם לאיזה כיוון תרצו שהדלת תיפתח ובאיזה אופן – הזזה? כנף? משקוף קו אפס? הזזה לכיס? – האפשרויות הזמינות בשוק בימינו רבות יותר ממה שאולי העליתם על דעתכם. 

שנית, עליכם להחליט אם ברצונכם בדלתות זהות לכל חדרי הבית, או בדלתות שונות לחדרים שונים. בדרך כלל, דלתות לחדרי שירותים ואמבט שונות מדלתות פנים לחדרי השינה בבית, ודלתות חדרי הילדים יכולות להיות שונות מדלת הכניסה לחדר ההורים.

אם יש לדלת שימושים מיוחדים או שהיא צריכה לשרת צרכים נוספים כגון הצורך בבטיחות בנעילה ובסגירה, צורך בהגנה מפני רעשים, וכד', יש לקחת זאת בחשבון כבר בשלב התכנון. היום קיימים פתרונות מתקדמים ומתוחכמים לצרכי אקוסטיקה, פתיחה וסגירה ונעילה. בחירה בדלתות אקוסטיות לחדרי שינה, למשל, יכולה להבטיח לכם שנים רבות של שינה טובה ושקטה.

החלטה נוספת היא על גובה התקציב שתוכלו להשקיע ברכישת הדלתות, מה שיכול להשפיע באופן משמעותי על האפשרויות שיעמדו בפניכם.  

דלתות עץ פנים רבות להן

נכון, דלת צריכה להיות קודם כל עמידה, פרקטית ונוחה לשימוש. אך היא יכולה להיות כל אלה וגם לתרום לאסתטיקה של כל חדר. הנטייה הטבעית של רבים היא לבחור בדלת בצבע לבן, כדי שתוכל להשתלב עם צבע הקירות ולא לבלוט. אך זו יכולה להיות טעות עיצובית – לעיתים דווקא דלת מעוצבת ומיוחדת יכולה לתרום מאד ל"הרמת" כל העיצוב ולהוסיף טוויסט שמשדרג את כל המראה. אל תבחרו אוטומטית בדלת בגודל וצבע סטנדרטיים. השקיעו מחשבה, התבוננו שוב בעיצוב החדר כולו ובריהוט שבו ועשו החלטה מושכלת.

דלתות פנים מעץ באות היום במגוון עיצובים, צבעים וגדלים. הן יכולות לקבל ציפויים שונים, עם צבעים, טקסטורות ושילוב חומרים אחרים כגון זכוכית ומתכת. אפילו המשקופים המקיפים את הדלת יכולים לזכות לשדרוגים ועיצובים שונים. דלתות עץ, למשל, באות היום בגווני עץ טבעיים רבים, אך ניתן לשלב בהן גם צוהרי זכוכית שקופה, חלבית או עם דוגמא, ידיות בעיצובים שונים, ציפויי צבע בולט בכל צבע שתרצו, חריטות, חיפויי פורמייקה או למינציה, פסי רוחב ואורך, מסגרת פנימית ועוד ועוד. 

עקרון חשוב בעיצוב הוא שמירה על סגנון עיצובי אחיד בכל הבית. אם בחרתם בסגנון היי-טק, מינימליסטי, מודרני, כפרי או אוריינטלי, אין זה משנה, העיקר שכל האלמנטים העיצוביים יהיו מתאימים לו וישרתו את הכיוון הכללי. אין זה אומר שחייבים לבחור באותם אלמנטים לכל חדרי הבית. אפשר בהחלט לגוון במסגרת הסגנון שבחרתם.  

הבחירה שקשה ליפול בה

דלתות העץ של ימינו רחוקות מאד מהדלתות האיומות שהותקנו ברוב הדירות הישראליות בשנות החמישים של המאה הקודמת, שהיו עשויות מחומרים הזולים ביותר האפשריים באיכות הנמוכה ביותר והצטיינו בכיעורן. דלתות העץ של המאה ה-21 הן יפות, עמידות, חסינות ומאפשרות התאמה מושלמת לכל סגנון עיצובי שתבחרו, תוך מתן תחושת חמימות וטבעיות לכל חדר. במקום לבחור ברהיטי עץ כבדים למטרה זו, דווקא רהיטים קלילים ומודרניים יכולים להתאים כאשר מותקנת בחדר דלת עץ אלגנטית המספקת את הצורך ומשדרגת את האווירה. אם קיימים רהיטי עץ בחדר, או אולי רצפת עץ או דמויית-עץ, ניתן לבחור בדלת בצבע וסוג עץ שיתאים וידגיש את יתרונות העץ בחדר. אולי אינכם מודעים לכך, אך דלתות עץ יכולות להיות מותקנות לא רק על משקופי עץ זהה, אלא על מגוון רב של משקופים, כמו למשל משקופים בציפוי לבן המבליטים את הדלת, משקופי מתכת, ועוד. 

כמובן שאינכם יכולים להתמחות בכל אלמנט של עיצוב ביתכם, ולכן חשוב להתייעץ עם מומחים לעניין, במיוחד בכל הקשור לדלתות הפנים בבית, על מנת שסייעו לכם לעשות את ההחלטות הטובות ביותר והמתאימות ביותר לכם ולצרכים שלכם.